BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, mesafeli sözleşmelere
ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon vasıtasıyla telekomünikasyon
operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına
ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların
oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve
bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin,
satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya işyerine
götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d)
bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve 19 uncu maddelerde yer
alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk, yaşlı ya da hasta bakımı gibi
ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal hizmetler ile ilgili
sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 48 inci ve 84’üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar programı, uygulama, oyun,
müzik, video ve metin gibi dijital şekilde sunulan her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan ya da
yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici işleminin
konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya
kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre
incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını
sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik
posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya
ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya tatil
amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan
yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin
eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan
pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar
arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere
uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari
veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da
hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari
veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da
hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket
eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog, telefon, faks,
radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj, internet gibi fiziksel
olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkân veren her türlü
araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli sözleşme ile ilişkili olarak
satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme konusu mal ya da
hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete ilişkin sözleşmeyi
Ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5- (1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya
da buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki
hususların tamamını içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından
bilgilendirilmek zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa MERSİS
numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir şekilde
irtibat kurmasına imkân veren, satıcı veya sağlayıcının açık adresi, telefon
numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına
ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının tüketicinin şikayetlerini
iletmesi için (c) bendinde belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise,
bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı,
niteliği itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma usulü, varsa
tüm nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile bunların önceden
hesaplanamaması halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması aşamasında uzaktan iletişim
aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden hesaplanamadığı
durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ile varsa bunlara
ilişkin taahhütler ve satıcı veya sağlayıcının şikayetlere ilişkin çözüm
yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma
şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin
bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası
veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı
durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya da hangi
koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının talebi üzerine, varsa tüketici
tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar ya da diğer mali
teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin işlevselliğini etkileyebilecek
teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının bildiği ya da makul olarak
bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi donanım ya da yazılımla birlikte
çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını
Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen bilgiler, mesafeli
sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini açıkça
kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkranın (d) bendinde yer
alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme yükümlülüğünü yerine getirmezse,
tüketici bunları karşılamakla yükümlü değildir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinde yer alan toplam fiyatın,
belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli süreli abonelik sözleşmelerinde, her
faturalama dönemi bazında toplam masrafları içermesi zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme yoluyla kurulan
sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan bilgilerin
yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü satıcı
veya sağlayıcıya aittir.
Ön bilgilendirme yöntemi
MADDE 6- (1) Tüketici, 5 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen tüm hususlarda, kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak en
az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir
bir şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin internet yoluyla kurulması halinde,
satıcı veya sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilendirme
yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, aynı fıkranın (a), (d), (g) ve (h)
bentlerinde yer alan bilgileri bir bütün olarak, tüketicinin ödeme yükümlülüğü
altına girmesinden hemen önce açık bir şekilde ayrıca göstermek,
b) Herhangi bir gönderim kısıtlamasının uygulanıp
uygulanmadığını ve hangi ödeme araçlarının kabul edildiğini, en geç tüketici
siparişini vermeden önce, açık ve anlaşılabilir bir şekilde belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli sözleşmenin sesli iletişim yoluyla kurulması
halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (d), (g)
ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce
açık ve anlaşılır bir şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci
maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine
veya hizmet ifasına kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(4) Siparişe ilişkin bilgilerin sınırlı alanda ya da zamanda
sunulduğu bir ortam yoluyla mesafeli sözleşmenin kurulması halinde, satıcı veya
sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (d), (g) ve (h)
bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve
anlaşılabilir bir şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin
birinci fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya
hizmet ifasına kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen yöntemlerle
kurulan ve anında ifa edilen hizmet satışlarına ilişkin sözleşmelerde
tüketicinin, sipariş vermeden hemen önce söz konusu ortamda 5 inci maddenin
birinci fıkrasının sadece (a), (b), (d) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda
açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmesi yeterlidir.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 7- (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin 6’ncı
maddede belirtilen yöntemlerle ön bilgileri edindiğini kullanılan uzaktan
iletişim aracına uygun olarak teyit etmesini sağlamak zorundadır. Aksi halde
sözleşme kurulmamış sayılır.
Ön bilgilendirmeye ilişkin diğer yükümlülükler
MADDE 8- (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketici siparişi onaylamadan
hemen önce, verilen siparişin ödeme yükümlülüğü anlamına geldiği hususunda
tüketiciyi açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirmek zorundadır. Aksi halde
tüketici siparişi ile bağlı değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme kurulması amacıyla satıcı
veya sağlayıcı tarafından telefonla aranması durumunda, her görüşmenin başında
satıcı veya sağlayıcı kimliğini, eğer bir başkası adına veya hesabına arıyorsa
bu kişinin kimliğini ve görüşmenin ticari amacını açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9- (1) Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir
gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına
sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde
sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin
veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün
başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan
süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda,
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim
aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin veya
tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin
yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin ilk malı teslim aldığı gün esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye
yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı
sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 10- (1) Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda
tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı
konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on
dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her halükârda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin
bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, bu
bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 11- (1) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin
cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile
satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, EK'te yer alan
formu kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da
bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya
cayma beyanını gönderebilmesi için internet sitesi üzerinden seçenek de
sunabilir. İnternet sitesi üzerinden
tüketicilere cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı,
tüketicilerin iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin
teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda, satıcı veya
sağlayıcı, EK'te yer alan formu en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar
tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici bu tür satışlarda da cayma hakkını
kullanmak için bu formu kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri de
kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin
ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 12- (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma
hakkını kullandığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on
dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere
tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada belirtilen tüm
geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir
şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek
seferde yapmak zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (g) bendi kapsamında, satıcının iade için belirttiği taşıyıcı
aracılığıyla malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin
masraflardan sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için herhangi
bir taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade masrafına ilişkin
herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön bilgilendirmede belirtilen
taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması durumunda satıcı,
ilave hiçbir masraf talep etmeksizin iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını
sağlamakla yükümlüdür.
Tüketicinin yükümlülükleri
MADDE 13- (1) Satıcı veya sağlayıcı malı kendisinin geri
alacağına dair bir teklifte bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına
ilişkin bildirimi yönelttiği tarihten itibaren on gün içinde malı satıcı veya
sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine, teknik
özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde
meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan sözleşmelere etkisi
MADDE 14- (1) Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak
koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de
kendiliğinden sona erer. Bu durumda tüketici, 13’üncü maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen haller dışında herhangi bir masraf, tazminat veya cezai
şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını
kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal bildirmelidir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 15- (1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici
aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak
değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere
ilişkin sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek
malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi
koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından
uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası
gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi
koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital
içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında,
gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken,
konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya
dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya
tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı
ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Sözleşmenin ifası ve teslimat
MADDE 16- (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine
getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre her halükârda otuz günü geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının birinci fıkrada yer alan
yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, tüketici sözleşmeyi feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda, satıcı veya sağlayıcı,
varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri
fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde
tüketiciye 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine
İlişkin Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenen kanuni faiziyle birlikte geri
ödemek ve varsa tüketiciyi borç altına sokan tüm kıymetli evrak ve benzeri
belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine
getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde satıcı veya sağlayıcının bu durumu
öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı
veri saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa teslimat masrafları da dâhil olmak
üzere tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim tarihinden itibaren en geç on dört
gün içinde iade etmesi zorunludur. Malın stokta bulunmaması durumu, mal
ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.
Zarardan sorumluluk
MADDE 17- (1) Satıcı, malın tüketici ya da tüketicinin
taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar oluşan kayıp
ve hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının belirlediği taşıyıcı dışında
başka bir taşıyıcı ile malın gönderilmesini talep etmesi durumunda, malın
ilgili taşıyıcıya tesliminden itibaren oluşabilecek kayıp ya da hasardan satıcı
sorumlu değildir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 18- (1) Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak
tüketicilerin iletişime geçebilmesi için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir
telefon hattı tahsis edilmesi durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya
sağlayıcı olağan ücret tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
İlave ödemeler
MADDE 19- (1) Sözleşme kurulmadan önce, sözleşme
yükümlülüğünden kaynaklanan ve üzerinde anlaşılmış esas bedel dışında herhangi
bir ilave bedel talep edilebilmesi için tüketicinin açık onayının ayrıca
alınması zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı alınmadan ilave ödeme yükümlülüğü
doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili olarak sunulmuş olmasından dolayı
tüketici bir ödemede bulunmuş ise, satıcı veya sağlayıcı bu ödemelerin iadesini
derhal yapmak zorundadır.
Bilgilerin saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 20- (1) Satıcı veya sağlayıcı, bu Yönetmelik
kapsamında düzenlenen cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer
hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeyi üç
yıl boyunca saklamak zorundadır.
(2) Oluşturdukları sistem çerçevesinde, uzaktan iletişim
araçlarını kullanmak veya kullandırmak suretiyle satıcı veya sağlayıcı adına
mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık edenler, bu Yönetmelikte yer alan
hususlardan dolayı satıcı veya sağlayıcı ile yapılan işlemlere ilişkin
kayıtları üç yıl boyunca tutmak ve istenilmesi halinde bu bilgileri ilgili
kurum, kuruluş ve tüketicilere vermekle yükümlüdür.
(3) Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda tüketiciye
teslim edilen gayri maddi malların veya ifa edilen hizmetlerin ayıpsız olduğunu
ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 21- (1) 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî Gazete
‘de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay
sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret
Bakanı yürütür.